Ο ρόλος της Σχολικής Βιβλιοθήκης στη σύγχρονη παιδεία [Γράφει ο Μιχαήλ Μεταξάς] Παλλήνη Press | Ανθούσα-Γέρακας-Παλλήνη | Το πρώτο blog της πόλης !!!
ΚΑΡΠΟΥΖΟΣ ΔΗΜΗΤΡΗΣ: Λογιστικές και Φοροτεχνικές Εργασίες - Φειδιππίδου 20 Παλλήνη - Τηλ: 210 6664218 - http://k-taxis.gr/..."

Ο ρόλος της Σχολικής Βιβλιοθήκης στη σύγχρονη παιδεία [Γράφει ο Μιχαήλ Μεταξάς]

Written By Παλλήνη Press on Δευτέρα 18 Μαρτίου 2013 | 2:07 π.μ.

117 …Η σχολική βιβλιοθήκη εξοπλίζει τους μαθητές με δεξιότητες διά βίου μάθησης και καλλιεργεί τη φαντασία τους επιτρέποντάς τους να ζουν ως υπεύθυνοι πολίτες.

[Από την διακήρυξη της Unesco (1999) για τις σχολικές βιβλιοθήκες].

Ο Κοσμάς ο Αιτωλός έλεγε: «Γκρεμίστε τις εκκλησίες και φτιάξτε σχολεία». Διερωτόμαστε όμως, σχολεία χωρίς βιβλία και βιβλιοθήκες αρκούν;

Οι σχολικές βιβλιοθήκες αναγνωρίζονται για πρώτη φορά θεσμικά στη χώρα μας το 1835 με διάταγμα του Όθωνα. Με το άρθρο 43 του Ν. 1566 καθιερώνονται ως ισχυρό εκπαιδευτικό εργαλείο, ως χώρος μάθησης, γνώσης, ψυχαγωγίας, πληροφόρησης και επαφής των μαθητών με την κοινωνία της πληροφορίας, αλλά και ως χώρος διασκέδασης. Παρόλη, όμως, την θεσμική καθιέρωση και πολιτική καταξίωση απ' το επίσημο κράτος με την ίδρυση και χρηματοδότηση 500 σχολικών βιβλιοθηκών από το Β' Κοινοτικό Πλαίσιο, η σχολική βιβλιοθήκη, γνωρίζει, και λόγω της κρίσης, φθίνουσα, για να μην πούμε πορεία ενταφιασμού, στη χώρα μας.

Πέρα από τη θεσμική και πολιτική αναγνώριση ο ρόλος της σχολικής βιβλιοθήκης είναι κυρίαρχος στην ανάπτυξη της προσωπικότητας του παιδιού, αφού μέσω αυτής, καλλιεργείται η φιλαναγνωσία, η φιλομάθεια, η συνεργασία, η έρευνα και αξιολόγηση της πληροφορίας και η κριτική σκέψη. Μέσω αυτής επίσης αποκτούνται εμπειρίες και αναπτύσσονται ιδέες, εκπαιδεύεται η φαντασία, ευαισθητοποιούνται τα παιδιά στην έννοια της πνευματικής ελευθερίας και της αλογόκριτης, δημοκρατικής διακίνησης των ιδεών, και παράλληλα ενθαρρύνονται να συμμετέχουν στην διοργάνωση δραστηριοτήτων που αποσκοπούν στην κοινωνική συνειδητοποίηση και στην άσκηση δεξιοτήτων. Απ' όλα αυτά διαπιστώνουμε τη σημασία και την Αξία της σχολικής βιβλιοθήκης, τόσο στην μαθητική κοινότητα, όσο και στην ευρύτερη τοπική.

Στις μέρες μας όμως, με βάση έρευνες που έχουν δει το φως της δημοσιότητας, διαπιστώνεται περίτρανα ότι η ύπαρξη και η λειτουργία των ελάχιστων υπαρχουσών σχολικών βιβλιοθηκών, οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στο μεράκι και στο όραμα ορισμένων φωτισμένων εκπαιδευτικών και κάποιων γονέων, παρότι το Υπουργείο Παιδείας επιχειρεί να αναμορφώσει(;) ή και να μεταρρυθμίσει(;) στα πλαίσια των σύγχρονων παιδαγωγικών αντιλήψεων τα αναλυτικά προγράμματα σπουδών, αλλά και το εκπαιδευτικό σύστημα.

Κρίνουμε λοιπόν ότι η ανυπαρξία των σχολικών βιβλιοθηκών αποτελεί έλλειμμα και εμπόδιο σε κάθε μορφή καινοτομίας, αλλά και μειονέκτημα της εκπαιδευτικής διαδικασίας, αποτελεί δε κύριο χαρακτηριστικό μιας κοινωνίας που εδώ και δεκαετίες βρίσκεται σε κρίση και στρατηγική ενός πολιτικού συστήματος που παραπαίει μεταξύ «δημοκρατικής ασυδοσίας» και αδιαφορίας για την παιδεία.

Μιχαήλ Μεταξάς
Μέλος της Ένωσης ΣΓΚ

0 σχόλια :

Δημοσίευση σχολίου

Το παρόν διαδικτυακό μέσο ουδεμία ευθύνη εκ του νόμου φέρει περί των επωνύμων ή ανωνύμων σχολίων που φιλοξενεί. Σε περίπτωση που θεωρείτε πως θίγεστε από κάποιο εξ αυτών, επικοινωνήστε μέσω της φόρμας επικοινωνίας έτσι ώστε να αφαιρεθεί. Σχόλια με υβριστικό ή προσβλητικό περιεχόμενο θα λογοκρίνονται ή και θα διαγράφονται. Η ανάρτηση των σχολίων μπορεί να έχει μια μικρή χρονική καθυστέρηση...